Saturday, December 12, 2009

LAPORAN POLIS TERHADAP UTUSAN MALAYSIA DAN ZAINI HASSAN




Tarikh laporan : 12 December 2009
Nama Organisasi yang melapor : DAP, Kumpulan Khidmat Jelapang
Nama pelapor : Wong Yoon Choong / P.Sugumaran
Jawatan : Pengerusi / Setiausaha
No. Kad pengenalan : 570925-08-6315 / 780405-07-5087
Alamat : No: 40 A, Jalan Laksamana, 30100 Ipoh.

Ingin membuat laporan Polis terhadap Utusan Malaysia dan Pengarang Kanannya yang bernama Zaini Hassan yang mengambil inisiatif untuk menerbitkan artikel yang berniat untuk menjatuhkan maruah kaum India dengan tajuknya yang berbunyi “'Alkisah India di India dan India di Malaysia”

Dalam artikel tersebut pengarang telah menuduh secara melulu mengenai asal usul kehidupan kaum India serta menuduh secara tersirat dimana kaum India adalah satu kaum yang suka mengungkitkan kekecohan dinegara ini dan sebagai alasannya Zaini Hassan menunding jari pada industri wayang India. Lebih-lebih lagi beliau juga menuduh beberapa kumpulan professional kaum India, khususnya Majlis Peguam serta yang menjadi ahli Parlimen dengan menyatakan kumpulan ini sering buat bising.

Selain daripada itu, pengarang tersebut juga telah menggunakan perkatan “KELING” dalam artikelnya serta artikel beliau telahpun dicetak keluar oleh UTUSAN MALAYSIA tanpa mempedulikan kaum India dinegara ini. Tindakan kedua-dua entiti ini boleh dianggap sebagai satu jalan untuk menghina serta menjatuhkan maruah kaum India dinegara ini.

Oleh yang demikian kami mendesak pihak berkuasa terutama polis supaya mengambil tindakan segera mengheret Zaini Hassan serta Utusan Malaysia ke mahkamah untuk dikenakan tindakan undang-undang yang sewajarnya.

Sekian Laporan kami.


Bagi Pihak Kumpulan Khidmat DAP Jelapang

Wong Yoon Choong / P.Sugumaran

No comments: