Friday, October 31, 2008

Mesyuarat MBI yang panas....

Kadang-kala manusia ni... nak jadi glamour dalam sekelip mata dan hanya nak patuh kepada permintaan orang yang kenamaan, tetapi langsung tak ingat pada kebajikkan orang lain.

Siapa sebenarnya yang mainkan peranan penting dalam pembayaran gaji kakitangan kerajaan ni ? Rakyat tempatan...melalui cukai.....dah lupa ke?

Asyik nak fikir jadi hero kepada usahawan, ahli-ahli korporat dan syarikat swasta. Apa gunanya? Kalau rakyat merana....musnah kita? Sebelum buat sesuatu fikirlah masak-masak.


Dari dulu lagi kerajaan BN pun tak nak guna pakai "LOCAL AGENDA 21" dalam pentadbiran kerajaan tempatan walaupun dah beberapa kali sudah dibangkit disegala mesyuarat pada segala peringkat.

Lah ni, sebagai kerajaan PR....kitalah yang perlu gunakan " LOCAL AGENDA 21" itu..... sebab kita berkhidmat untuk kepentingan rakyat. Kalau rakyat selesa dengan undang-undang, maka tak perlulah nak risau pasal pembangunan ekonomi negara. Semasa nak membuat satu perkara mintalah pandangan penduduk tempatan dan wakil rakyat....ini tak de buat ikut suka hati......
Ceritanya begini.....(flashback sikit)

Pada 29 haribulan October 2008, semasa Ahli Parlimen Ipoh Barat berada di persidangan Parlimen, sebanyak 60 pegawai penguatkuasa MBI telah pun dikerahkan untuk kawasan bercham bagi mengosongkan tanah pertanian petani-petani cina.
Apabila ditanya, kenapakah pihak penguatkuasa MBI mencampur tangan dalam hal ini jawapannya pula, diminta bantuan....oleh syarikat tersebut bersama Pejabat Tanah dan Pejabat Daerah.
Menurut sumber, ianya dikatakan bahawa petani-petani cina itu menduduki tanah tersebut selama lebih daripada 50 tahun dan kesemua 22 keluarga pada masa ini hilang mata pencarian. Dulu "Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang".......lah ni mana nak pergi kais untuk makan.
Banyak perkara di Bandaraya Ipoh masih tidak diselesaikan, ini pula nak hantar sebanyak 60 pegawai penguatkuasa untuk membantu syarikat swasta yang kononnya nak membina stesyen minyak ditanah tersebut dibantu oleh MBI. Memang tak waras...........
Sebagai kerajaan tempatan, MBI harus memberi kepentingan kepada kebajikkan masyarakat tempatan dan harus memastikan ketiadaan kesan yang negatif yang langsung kepada masyarakat.
Hari ini pada Mesyuarat penuh MBI, YB M.Kulasegaran membidas segala tindakan dan campurtangan pihak MBI dalam hal ini. YB M.Kula juga bertanya pada Datuk Bandar,kenapakah sebagai wakil Parlimen kawasan tersebut beliau tidak dimaklumkan mengenai perkara ini. Dalam ucapannya YB M.Kula menekan pihak MBI mengenai "LOCAL AGENDA 21" dan juga bertanya kenapakah rundingan awal tidak diadakan sebelum tindakan diambil.
Dalam jawapannya, Datuk Bandar berjanji akan mempertimbangkan segala keputusan yang diambil pada masa yang akan datang dan juga DATUK BANDAR langsung tidak membalas soalan yang ditanya mengenai "KENAPAKAH AHLI PARLIMEN, ADUN DAN AHLI MAJLIS tidak diberitahu mengenai hal ini?"


Rumusan.

Orang dah hilang mata pencarian...ini pula nak rumusan.

Thursday, October 30, 2008

80 peratus setuju untuk penukaran nama

Pada 28 haribulan October 2008, YB Kula Segaran bersama rakan-rakannya telah pun turun padang untuk membuat kajian mengenai penukaran nama jalan silibin kepada jalan P.Patto.
Ianya amat amat memeranjatkan dan mengembirakan dimana, ramai orang memang kenal dengan Saudara P.Patto dan mula bertanya kenapa mengambil begitu masa yang lama untuk menamakan jalan untuk pemimpin politik mereka?

Walaubagaimanapun ada juga beberapa pihak tidak setuju untuk menamakan Jalan Silibin kepada Jalan P.Patto atas alasan yang tidak munasabah.


Tidak lama lagi Jalan P.Patto akan kelihatan.................di Bandaraya Ipoh ini.

Wednesday, October 29, 2008

Petrol turun 15 sen lagi?

KUALA LUMPUR 25 Okt. – Ekoran harga minyak mentah global turun secara mendadak sejak akhir-akhir ini, kerajaan membayangkan akan menurunkan lagi harga runcit petrol dan diesel pada akhir bulan ini.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Majlis Ekonomi yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan bermesyuarat tidak lama lagi bagi membincangkan perkara itu.
Beliau yang juga Menteri Kewangan mengulas penurunan harga minyak mentah dunia sehingga AS$62 (RM221.34) setong kelmarin.
Dalam pada itu, para penganalisis meramalkan fenomena penurunan harga minyak itu akan berterusan.
Mereka menjangkakan harga minyak mentah bagi pasaran Amerika Syarikat akan turun sehingga AS$50 (RM178.50) setong tahun depan.
Harga minyak mentah dunia tiga bulan lalu ialah AS$147 (RM524.79) setong, iaitu paras tertinggi dalam sejarah.
{sumber : utusan online 26 Oktober 2008}

Monday, October 27, 2008



அனைத்து இந்தியர்களுக்கும் மற்றும் ஏனைய மலேசியா மக்களுக்கும் எனது உள்ளம் கனிந்த "இனிய தீபாவளி நல் வாழ்த்துக்கள்"

Friday, October 24, 2008

FORUM KEADILAN UNTUK TAMIL

Insan yang mulia akan dapat rasa kepedihan, keperitan, penderitaan dan penganiyaan yang sedang berlaku di Sri Lanka terhadap masyarakat Tamil.

Satu Forum telah pun dianjurkan di Ipoh untuk membincangkan segala masalah yang dihadapi oleh masyarakat Tamil dan ianya juga bermotif untuk memberi kesedaran kepada masyarakat dinegara ini mengenai jalan perjuangan meraka demi kebebasan untuk Tamils.





"Our organisation, as well as our people do not want war. We want peace and we want to resolve our problems through peaceful means. We are deeply committed to the peace process. It is because of our sincere commitment to peace that we are firmly and rigidly observing ceasefire. It is our organisation that took the initiative of declaring the cessation of hostilities unilaterally and observing peace for the last two years tolerating the provocative actions of the state's armed forces. . "

- Hon. Velupillai Pirapaharan, the national leader of Tamil Eelam, in his Heroes' Day Message, 2003.



Beri Jemputan pun salah

"Kejam dan zalim" adalah perkataan yang patut digunakan untuk mempamerkan imej undang-undang Malaysia.

Beberapakali isu ini telahpun dibangkitkan, namun tiada tindakan diambil. Setiap kali nak beri surat ataupun memorandum kepada PM, polis saja yang timbul didepan mata.

Jika seorang Perdana Menteri takut nak jumpa masyarakat India, cakap sajalah...."Saya tak berani untuk berdepan dengan masyarakat India" ....kan senang.

Hari ini, P Vwaishhnnavi yang berumur 6 tahun pula, dibawa ke balai. Mana ada undang-undang untuk menahan seorang rakyat Malaysia bawah umur yang sudi datang ke Putrajaya untuk memberi jemputan kepada PM untuk menghadiri Majlis Rumah Buka sempena perayaan Deepavali?.

Tak pernah saya jumpa undang-undang yang mengatakan "Anda boleh ditahan jika datang ke Pejabat PM untuk memberi Jemputan kepada PM, khusunya masyarakat India". (Jika sesiapa pernah nampak kenyataan sebegini sila email kepada saya).

Isu yang sedang berlaku ini adalah suatu perkara yang tidak dapat dilupakan selama-lamanya oleh masyarakat India di negara ini.

"Thumbs up" kepada pentadbiran Kerajaan BN dan pemimpin-pemimpin BN.
Buatlah ikut suka hati anda, tahanlah seberapa banyak yang anda boleh. Satu hari nanti anda (BN) akan terima balasan atas dosa anda.

Dulu anak sekarang bapa....

Pelik...pelik....Karpal kena gantung dari Parlimen untuk 2 hari. Rakyat susah payah mengundi dan hantar mereka ke Parlimen, Tuan Speaker pula ikut suka hati gantung YB Karpal untuk menghadiri sidang Parlimen untuk 2 hari disebabkan oleh berkelakuan tidak serius dan gurauan.
Isu ini mencetus selepas Menteri di Pejabat Perdana Menteri Dato'Seri Nazri menegur Wee Choo Keong (Ahli Parlimen, Wangsa Maju) sebagai buta. Karpal Singh menyalahkan Nazri yang menggunakan perkatan sedemikian dimana ianya membawa penghinaan kepada orang yang kurang upaya.
Tuan speaker, memberikan penjelasan dimana, perkataan yang digunakan oleh Nazri adalah bukannya berkaitan dengan mana-mana individu yang kurang upaya.

video

Akhirnya P.Patto dikenang

"Garjikkum Singgam" adalah nama samaran yang diberikan oleh Rakyat India kepada saudara P.Patto. Seorang pemimpin yang berani bersuara tanpa mengira bangsa dan kaum dan selalunya mementingkan kepentingan rakyat sahaja.
Keratan Akhbar The Star (23/10/08)
Selepas, berjaya menakluk Negeri Perak oleh parti-parti komponen PR, YB M.Kulasegaran adalah orang pertama yang menyuara dan mencadangkan kepada Kerajaan Negeri supaya menamakan sebuah Jalan dipekan Ipoh sebagai Jalan P.Patto.
Sejurus selepas itu, ada juga seorang ADUN dari Negeri Pulau Pinang mencadangkan supaya Saudara P.Patto harus dikenang dan untuk itu ADUN tersebut minta Kerajaan Negeri syorkan sebuah Jalan atas nama P.Patto.
Pemimpin-pemimpin Veteran Parti DAP dan parti-parti lain pernah merasa kehebatan suara beliau. Saudara P.Patto, dikatakan mempunyai kemahiran yang luar biasa dan ramai rakyat tertarik dengan ucapannya.
Walaupun penyokong tidak dapat melihat rupa badannya, namun nama beliau akan kenampakkan tidak lama lagi di kawasan Silibin.

Kehebatan EXCO yang berjiwa rakyat

Sudah pun dibuktikan. Apa lagi nak kata mengenai notis yang diterima oleh penduduk Gunung Cheroh untuk kosongkan tanah kediamannya sebelum atau pada 28 Okt 2008.

Ketangisan rakyat didengari oleh YB Sivanesan (Exco Kerajaan Negeri Perak), beliau dengan serta merta minta penduduk Gunung Cheroh abaikan segala notis yang dikeluarkan oleh Pejabat Tanah Daerah Kinta dan minta semua penduduk kawasan itu, menyambut Hari Deepavali dengan meriah dan ceria.
Keratan Akhbar Makkal Osai (23/10/08)

YB Sivanesan juga memberitahu bahawa setiap penghuni rumah akan diberikan sebuah unit rumah kos rendah sebagai pampasannya dikawasan Buntong. Penghuni juga tidak perlu risau mengenai duit pendahuluan kerana setiap keluarga yang menduduki kawasan Gunung Cheroh juga akan diberikan wang pampasannya sebanyak RM 3000 oleh JPS.

Untuk makluman, Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak adalah satu Kerajaan yang prihatin, berjiwa rakyat dan selalu meneliti kehendak masyarakat setempat khususnya kepada mereka yang berada dalam keadaan daif. Segala permintaan rakyat secara adil dan munasabah akan diberikan keutamaan dan tidak pernah diabaikan.

Bantuan sebegini sudah tentu akan mengunungkan lagi nama baik Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak khususnya YB Sivanesan.

Kudos to YB Sivanesan.

Rumusannya

"Jangan cari jalan untuk publisiti murahan, cari jalan untuk selesaikan masalah"

Thursday, October 23, 2008

Sengaja nak cari pasal

Apa nak kata mengenai hal-hal sebegini. Memang perkara ini telah pun dibangkitkan kepada semua pihak berkuasa negeri dan JPS pula masih tidak mahu dengar dan tidak mahu memberi jaminan untuk tanah ataupun rumah baru kepada mereka sebagai pampasan.

Orang seperti Pulikesi pula, pura-pura nak jadi hero dalam hal tanah ini. Selepas melihat perkara ini di dalam akhbar Nanban dan Makkal Osai bertarikh (22/10/08) YB Kula Segaran minta saya melawat kawasan ini untuk mencari maklumat asal masalah tanah dikawasan ini.
Memang benar Pejabat Tanah Daerah Kinta menghantar notis untuk kosongkan tanah yang didiaminya sebelum atau pada 28/10/08 dan jika gagal untuk mengosongkan kawasan itu maka tindakan mahkahmah akan diambil dimana setiap penghuni akan dikenakan denda sebanyak RM10,000 ataupun hukuman penjara sebanyak 12 bulan.
Penerimaan notis adalah benar, minta kosongkan tempat pun benar, jika gagal hukuman setimpal pun benar......habis apo yang tak benar?
Orang seperti Pulikesilah yg tak benar dan tak ikhlas dalam perkara begini. Asyik nak cari "political mileage" konon.

Menurut kajian saya, jumlah penghuni adalah sebanyak 20 buah keluarga dan hanya 11 keluarga sahaja mengalami masalah dikawasan itu disebabkan oleh JPS. Dulu JPS tak nak buat langsung, sekarang selepas Pakatan Rakyat ambil alih pentadbiran Kerajaan Negeri Perak, JPS pula nak tunjuk effesiennya pulak. Kalau nak tunjuk effisien dalam panjang lebarkan Sg.Kinta.....no problem....tapi jangan menderitakan rakyat.

Setahu saya, masalah ini telahpun dikendalikan oleh rakan-rakan dari PKR dan mereka sedang berkerja keras untuk menyelesaikan masalah ini. Sebagai langkah pertama, surat makluman telah pun dihantar kepada YAB Menteri Besar Perak dan juga kepada Pejabat Tanah Daerah Kinta.
Sebagai langkah kedua, Pengerusi Jawatankuasa Tanah Kawasan Gunung Cheroh akan membuat segala urusan dengan badan kerajaan dalam mengatasi masalah ini.
Langkah ketiga......habislah cerita.

Wednesday, October 22, 2008

Nak tunjuk berani kat perempuan pulak

"Open Court is a legal term in the United States defined by the appearance by a party or their attorney in a public court session such as during a trial. Normally, the public may be present at trials, hearings and similar routine matters."

Mungkin pegawai-pegawai Polis yang menjaga pintu di Mahkamah semasa perbicaaran kes Uthayakumar HINDRAF yang tidak berkelakuan perikemanusiaan itu harus baca dan faham dengan definasi yg diberikan.

Wanita yang bernama Loganayagi telah dikasari oleh Polis sehingga wanita itu pengsan diperkarangan mahkamah semasa perbicaraan kes Uthayakumar. Takkan Polis nak tunjuk kehebatannya pada seorang wanita. Kenapa pula Pegawai Polis wanita tidak dapat dilihat dikali lima mahkamah. Takut nak turun padang atau takut sangat untuk berdepan dengan rakyat.....buat malunya.

Cukuplah.....setiap kali nampak sahaja kumpulam kaum India disatu kawasan mereka hanya dianggap sebagai pengkhianat,pengacau dan macam-macam lagi dinegara ini.....sebaliknya, selama ini apa yang negara ini pernah lakukan untuk Kaum India? ISA sahaja. Polisi diskriminasi masih dapat dilihat dan bilakah kerajaan Barisan Nasional akan ubah perangainya? Mungkin tidak....

Apakah kesalahan yang dilakukan oleh mereka ini dan kenapakah Polis berkelakuan sedemikian terhadap wanita ini? Adakah Kerajaan akan mengambil tindakan susulan terhadap Pegawai Polis tersebut ? Kita tunggu dan lihat.

Oh ya, apa sudah jadi dengan hero-hero Pemuda MIC.....batang hidung langsung tidak kelihatan diperkarangan Mahkamah? Lain kali janganlah politikkan isu yang remeh temeh untuk mengaut untung diarena politik semasa. Kalau berani, buatlah perkara yang sepatutnya dibuat demi kepentingan Rakyat.....dan janganlah buat perkara yang boleh menjatuhkan imej sendiri. Kan bagus. Fikirlah.

Tuesday, October 21, 2008

Berapakali nak tolak

Ianya sudah menjadi satu amalan biasa di Parlimen, dimana setiap kali jika pihak pembangkang ingin membincang mengenai satu usul maka ianya akan ditolak dengan alasan yang tidak munasabah.

Parlimen adalah satu tempat yang dianggap mulia bagi membincangkan satu perkara yang mustahak, yang segera dan juga yang mempunyai kehendak masyarakat. Tetapi, setiap kali perkara yang penting dipandang remeh temeh di Parlimen disebabkan oleh ..........(apo lagi) sebab kerajaan Barisan Nasional.

Pengharaman HINDRAF menunjukkan bahawa, kerajaan masih tidak mempunyai nilai-nilai perikemanuasiaan dan takut pada kebenaran. Walaupun usul YB M.Kula segaran ditolak, rakyat masih mempunyai kepercayaan pada Ahli Parlimen ini.

Teks usul mengenai Pengharaman HINDRAF adalah seperti berikut:



16 Oktober 2008

Tan Sri Yang DiPertua Dewan Rakyat,

Saya M.Kula Segaran Ahli Parlimen kawasan Ipoh Barat di bawah Peraturan Mesyurat 18(1) dengan ini mencadangkan supaya ditangguhkan Majlis Mesyurat dengan hendak merundingkan perkara tertentu, berkenaan kepentingan orang ramai, yang berkehendak disegerakan teks usul seperti berikut:

TINDAKAN YANG TIDAK ADIL, TIDAK WAJAR DAN LARANGAN YANG DIKENAKAN IKUT SUKA GENGGAMAN TERHADAP HINDRAF.

Rakyat secara keseluruhan melanda dalam kejutan dan mula menyuara menentang tindakan kerajaan terhadap pengharaman yang dikenakan pada HINDRAF. HINDRAF adalah nadi kaum India yang selalunya menyuarakan masalah sosio-politik dari peringkat akar umbi yang kini disekat berbuat apajua aktivitinya dan di-isytiharkan sebagai pertubuhan haram.

Ini menunjukkan kegagalan kerajaan walaupun Negara ini dikatakan bebas dan adil. Ianya adalah satu tindakan yang keji dan penghinaan kepada rakyat oleh Kerajaan Persekutuan yang selalunya khuatir terhadap perkara kecil yang juga mempunyai ciri-ciri perjuangan yang disiplin.

HINDRAF adalah satu pertubuhan yang patuh pada undang-undang dan juga hanya melakukan bantahannya secara demokrasi, aman dan damai.

Selain daripada pengharaman ini, kerajaan harus mancari satu jalan penyelesaiaan yang alternatif dengan mengesahkan permintaan HINDRAF dan harus menggunakan cara yang diplomasi secara bijaksana dan berwibawa untuk mengatasi masalah-masalah asas kaum India seperti isu kemiskinan dan kekurangan peluang.

Rakyat sememangnya menentang pengharaman ini dan juga rakyat sendiri dapat melihat dengan jelas tipu helah ini sebagai satu senjata kerajaan Barisan Nasional yang selama ini dipimpin oleh pemimpin UMNO yang tidak mempunyai daya pemikiran yang matang.

HINDRAF adalah penting untuk menyatukan rakyat bagi mencapai pembinaan Negara dan proses pemulihan Negara bagi merasai suasana bersatu didalam Negara. Tetapi realitinya pula songsang dan tindakannya adalah mundur, berniat dendam dan remeh temeh.

Mengharamkan HINDRAF akan memburukkan situasi dan akan melahirkan perasaan tidakpuashati daripada kaum India terhadap Kerajaan BN. Kami mendesak supaya kerajaan membatalkan pengharaman yang dikenakan pada HINDRAF dengan sahkan pertubuhan ini.

Rakyat akan berusaha bersama HINDRAF untuk melaungkan pengharaman yang tidak wajar ini dan akan mengadakan kempen seluruh Negara untuk menekan pihak berkuasa sehingga membatalkan sekatan yang dikenakan.

Pihak berkuasa juga harus memberi tawaran yang ikhlas untuk pendaftaran HINDRAF dan sahkan segala tekanan yang dihadapi oleh kaum India .

Pengharaman yang dikenakan terhadap HINDRAF adalah satu bukti dimana kerajaan BN masih gagal untuk mempelajari kegagalan pilihanraya MARCH 8 dimana rakyat sendiri menentang kezaliman dan penyalahagunaan kuasa sehabis-habisan.

Terima Kasih.

Yang Benar

M. Kula Segaran
(Ahli Parlimen Ipoh Barat)